29. Pekka Halonen (1865-1933)

Vedennoutaja

öljy, sign. 1913, Pekka Halonen oli muuttanut Tuusulaan Juhani Ahon houkuttelemana jo vuonna 1898. Paikka tuntui miellyttävän nuorta taiteilijaperhettä, ja hiihtoretkellä Halonen löysikin kauniin Pitkäniemen Tuusulanjärven rannasta, ja hankki tuon reilun hehtaarin kokoisen palstatilan itselleen 1899. Malttamattomina taloa toivoneet Pekka ja Maija Halonen kuitenkin harmittelivat rakennustöiden viivästymistä, joka johtui paitsi ankarasta ja lumisesta talvesta  myös perheen rahavarojen vähyydestä. Rakentaminen kesti lopulta kaksi kesää ja yhden talven – mutta jo jouluksi 1901 perhe pääsi muuttamaan omaan kotiin.   Haloselle koti oli siis keskeisin ja rakkain paikka elämässä. Hän keskittyikin pitkälti maalaamaan niin kodin piiristä kuin lähiseudultakin löytyviä aiheita. Tuusulanjärven maisemat ovat ikuistettuna lukuisiin teoksiin, jotka kuvaavat luontoa läpi vuodenaikojen, ja omat lapset toimivat loppumattomiin malleina töille.   1910-luvun alussa Halonen kuitenkin maalasi päättäväisesti plastisia, perinteisiä kylpijä-aiheita, joita mm. ranskalaiset impressionistit suosivat. Halosen teoksissa Halosenniemen rantamaisemissa seisoo tai istuu alastomia hahmoja, kauniin kirkkaan auringonvalon huuhtoessa niiden yli. Kesällä 1913 Halonen työsti sekä kylpijäaihetta että Vedennoutajaa, joka esitti palmikkotukkaista tyttöä punaisessa hameessaan, kädessään vesiämpäri.   Vedennoutaja esittelee kodikkaan aiheen vankasti muotoiltuna ja raikassävyisenä. Ns. kirkkaan kauden työ on sommittelultaan selkeä ja vahva. Rantamaisema taustoittaa kauniisti keskipisteenä seisovaa tyttöä – arvattavasti yhtä Halosen omista tyttäristä.  Näyttely: Ateneum 2008. Kirjallisuus: A. Lindström (1957), nro 528; kuvattuna s. 225 (kuvan ohessa virheellinen merkintä 527.), 95x74

Huutokauppa päättyi 23.11.2019

Vasarahinta 34 000 €

Lähtöhinta

35 000 €

Pekka Halonen oli muuttanut Tuusulaan Juhani Ahon houkuttelemana jo vuonna 1898. Paikka tuntui miellyttävän nuorta taiteilijaperhettä, ja hiihtoretkellä Halonen löysikin kauniin Pitkäniemen Tuusulanjärven rannasta, ja hankki tuon reilun hehtaarin kokoisen palstatilan itselleen 1899. Malttamattomina taloa toivoneet Pekka ja Maija Halonen kuitenkin harmittelivat rakennustöiden viivästymistä, joka johtui paitsi ankarasta ja lumisesta talvesta  myös perheen rahavarojen vähyydestä. Rakentaminen kesti lopulta kaksi kesää ja yhden talven – mutta jo jouluksi 1901 perhe pääsi muuttamaan omaan kotiin.

 

Haloselle koti oli siis keskeisin ja rakkain paikka elämässä. Hän keskittyikin pitkälti maalaamaan niin kodin piiristä kuin lähiseudultakin löytyviä aiheita. Tuusulanjärven maisemat ovat ikuistettuna lukuisiin teoksiin, jotka kuvaavat luontoa läpi vuodenaikojen, ja omat lapset toimivat loppumattomiin malleina töille.

 

1910-luvun alussa Halonen kuitenkin maalasi päättäväisesti plastisia, perinteisiä kylpijä-aiheita, joita mm. ranskalaiset impressionistit suosivat. Halosen teoksissa Halosenniemen rantamaisemissa seisoo tai istuu alastomia hahmoja, kauniin kirkkaan auringonvalon huuhtoessa niiden yli. Kesällä 1913 Halonen työsti sekä kylpijäaihetta että Vedennoutajaa, joka esitti palmikkotukkaista tyttöä punaisessa hameessaan, kädessään vesiämpäri.

 

Vedennoutaja esittelee kodikkaan aiheen vankasti muotoiltuna ja raikassävyisenä. Ns. kirkkaan kauden työ on sommittelultaan selkeä ja vahva. Rantamaisema taustoittaa kauniisti keskipisteenä seisovaa tyttöä – arvattavasti yhtä Halosen omista tyttäristä. 

Näyttely: Ateneum 2008. Kirjallisuus: A. Lindström (1957), nro 528; kuvattuna s. 225 (kuvan ohessa virheellinen merkintä 527.)

Aihe Vedennoutaja
Tekniikka öljy
Signeerattu Kyllä
Sign. 1913
Korkeus 95
Leveys 74
Lisätiedot

Pekka Halonen oli muuttanut Tuusulaan Juhani Ahon houkuttelemana jo vuonna 1898. Paikka tuntui miellyttävän nuorta taiteilijaperhettä, ja hiihtoretkellä Halonen löysikin kauniin Pitkäniemen Tuusulanjärven rannasta, ja hankki tuon reilun hehtaarin kokoisen palstatilan itselleen 1899. Malttamattomina taloa toivoneet Pekka ja Maija Halonen kuitenkin harmittelivat rakennustöiden viivästymistä, joka johtui paitsi ankarasta ja lumisesta talvesta  myös perheen rahavarojen vähyydestä. Rakentaminen kesti lopulta kaksi kesää ja yhden talven – mutta jo jouluksi 1901 perhe pääsi muuttamaan omaan kotiin.

 

Haloselle koti oli siis keskeisin ja rakkain paikka elämässä. Hän keskittyikin pitkälti maalaamaan niin kodin piiristä kuin lähiseudultakin löytyviä aiheita. Tuusulanjärven maisemat ovat ikuistettuna lukuisiin teoksiin, jotka kuvaavat luontoa läpi vuodenaikojen, ja omat lapset toimivat loppumattomiin malleina töille.

 

1910-luvun alussa Halonen kuitenkin maalasi päättäväisesti plastisia, perinteisiä kylpijä-aiheita, joita mm. ranskalaiset impressionistit suosivat. Halosen teoksissa Halosenniemen rantamaisemissa seisoo tai istuu alastomia hahmoja, kauniin kirkkaan auringonvalon huuhtoessa niiden yli. Kesällä 1913 Halonen työsti sekä kylpijäaihetta että Vedennoutajaa, joka esitti palmikkotukkaista tyttöä punaisessa hameessaan, kädessään vesiämpäri.

 

Vedennoutaja esittelee kodikkaan aiheen vankasti muotoiltuna ja raikassävyisenä. Ns. kirkkaan kauden työ on sommittelultaan selkeä ja vahva. Rantamaisema taustoittaa kauniisti keskipisteenä seisovaa tyttöä – arvattavasti yhtä Halosen omista tyttäristä. 

Näyttely: Ateneum 2008. Kirjallisuus: A. Lindström (1957), nro 528; kuvattuna s. 225 (kuvan ohessa virheellinen merkintä 527.)

Lunastus

viiden (5) arkipäivän sisään osoitteessa Tehtaankatu 36, Helsinki. Huutokauppapäivän lisäksi arkisin klo 11-17 ja huutokauppaviikon ensimmäisenä lauantaina klo 11-15. 
Lue lisää täältä. Lunastusajan umpeuduttua perimme säilytysmaksun, joka on 5 €/kohde/arkipäivä (isokokoiset kohteet 10 €/kohde/arkipäivä).