415. Oscar Kleineh

Kaupunkinäkymä Vitréstä

öljy, sign. 1879, Oscar Kleinehin maalaama yksityiskohtainen näkymä keskiaikaisesta bretagnelaisesta kaupungista on signeerattu vuonna 1879. Tammikuun lopulla tuona vuonna Kleineh matkusti Norjaan, jossa hän oleskeli seuraavaan talveen saakka. Kaupunkinäkymä Bretagnesta toteutui ateljeetyönä Helsingissä joko ennen lähtöä tai sen jälkeen loppuvuodesta 1879. Ajankohta oli Kleinehin elämässä vilkasta ja tuotteliasta aikaa. Hän oli uransa huipulla. Bretagne oli hänelle tuttu jo vuosien takaa, ja tämä maalaus perustuukin vuosien varrella tehtyihin huolellisiin luonnoksiin, muistin tukena käytettyihin valokuviin ja painokuviin sekä vahvaan ammattitaitoon. Se oli herättänyt huomiota niin Pietarin taideakatemiassa kuin Pariisin maailmannäyttelyssäkin, jossa Kleineh esitteli vuonna 1878 teoksen ”Laskuvesi Bretagnen rannikolla”. Kleineh tutustui rannikolla sijaitsevaan Quimperiin ja sisämaakaupunki Vitréen jo ensimmäisellä Bretagnen-matkallaan kesällä 1869. Ensimmäiset kaupunkikuvat sieltä valmistuivat 1871 (Quimper iltavalossa) ja 1874 (Quimper yöhämärässä). Molemmat kuuluvat nykyisin Ateneumin taidemuseon kokoelmiin. Vitrén keskiaikaisen torin Kleineh ikuisti vuonna 1877 näyttelytyöhön ”Tori Vitrén kaupungista”. Teos nähtiin samana vuonna Suomen Taideyhdistyksen näyttelyssä 1877 (nro 63, 82x121 cm). Nykyisin se on yksityiskokoelmassa, ja siitä tunnetaan myös pienikokoinen rinnakkaistyö (30x36 cm). Tässä maalauksessa kuvattu paikka on täsmälleen sama kuin Kleinehin lyijykynä- ja tussipiirustuksessa, joka on merkitty ”Vitré Bretagne” (Ateneumin luonnoskokoelma, AIII 2554:62). Luonnos on kuvattu kirjassa Oscar Kleineh 1846-1919. Oscar Kleinehin matkassa sivulla 21. (Tuija Tervo, nyk. Peltomaa – Liisa Lindgren – Christoffer H. Ericsson, Amos Andersonin taidemuseo 2003). Luonnoksen ja maalauksen yksityiskohdat ovat yhtäläisiä. Luonnoksessakin etualaa elävöittää kahvila-bistro Loury ja sen vieressä oleva tupakkakauppa. Maalauksessa näkyvät lisäksi puodin ikkunaan asetellut liitupiiput ja oven edessä seisova piippua sytyttävä mies. Kulman takana on todennäköisesti se liike, josta Kleineh osti valmiita valokuvia ja valokuvausvälineitä ateljeetyöskentelynsä avuksi. Kadun oikealla puolella muurin kupeessa istuu vihannesmyyjä. Häntä lähestyy asiakas kori käsivarrellaan. Molemmilla naisilla on tunnusomainen bretagnelainen arkiasu esiliinoineen ja valkoisine hilkkoineen. Luonnoksessa Kleineh on hahmotellut etualalle kärryn ja miehen. Maalauksessa ne ovat vaihtuneet lautakasaan. On sateinen päivä kuten monissa muissakin Kleinehin kaupunkikuvissa, olivatpa ne Bretagnesta, Pietarista tai Helsingin Aleksanterinkadulta. Maa on märkä. Kiveykselle jäänyt vesi saa katujen pinnan kiiltämään. Taivasta peittää harmaan pilviverho. Vihannesmyyjä ja yksi kadunkulkija kantavat sateenvarjoa, mutta sade on levollista tihkua. Ilma on utuinen, sumun sävyttämä. Kleinehin kaltaiselle tottuneelle merimatkaajalle tämä oli luontainen säätila. Bretagnessa tämä oli tavallista. Taiteilijan näkökulmasta tämä oli ihanteellista. Sateinen atmosfääri häivyttää aurinkoisella säällä syntyvät kovat terävät varjot. Se pehmentää ääriviivat ja antaa tilaisuuden ilmaperspektiivillä leikittelyyn. Tässä maalauksessa sumu häivyttää kadun päätteenä näkyvän kirkon tornin. Sen läpi häämöttää vain suippo siluetti. Tornin muoto on sama kuin edellä mainitussa Vitréssä tehdyssä luonnoksessa. Se on myös hyvin samankaltainen kuin Quimperin kaupunkinäkymissä, joissa katse etenee keskiaikaista kujaa pitkin kohti Saint Corentinin goottilaista katedraalia. Keskiaikaiset kirkot kuuluivat olennaisena osana vanhojen Bretagnelaisten kaupunkien siluettiin, ja juuri tämän detaljin Kleineh valitsi kaupunkipanoraamoihinsa. Matkalla ollessaan hän halusi tallentaa näkyviin jotakin tunnusomaista ja tunnelmallista, aivan kuten nykyajan turistitkin välittäessään kuvia maailmalta kauas kotiin. (teksti: FM Tuija Peltomaa), 68x106

Huutokauppa päättyi

Vasarahinta

20 000 €

Lähtöhinta

25 000 €

Oscar Kleinehin maalaama yksityiskohtainen näkymä keskiaikaisesta bretagnelaisesta kaupungista on signeerattu vuonna 1879. Tammikuun lopulla tuona vuonna Kleineh matkusti Norjaan, jossa hän oleskeli seuraavaan talveen saakka. Kaupunkinäkymä Bretagnesta toteutui ateljeetyönä Helsingissä joko ennen lähtöä tai sen jälkeen loppuvuodesta 1879. Ajankohta oli Kleinehin elämässä vilkasta ja tuotteliasta aikaa. Hän oli uransa huipulla. Bretagne oli hänelle tuttu jo vuosien takaa, ja tämä maalaus perustuukin vuosien varrella tehtyihin huolellisiin luonnoksiin, muistin tukena käytettyihin valokuviin ja painokuviin sekä vahvaan ammattitaitoon. Se oli herättänyt huomiota niin Pietarin taideakatemiassa kuin Pariisin maailmannäyttelyssäkin, jossa Kleineh esitteli vuonna 1878 teoksen ”Laskuvesi Bretagnen rannikolla”.

Kleineh tutustui rannikolla sijaitsevaan Quimperiin ja sisämaakaupunki Vitréen jo ensimmäisellä Bretagnen-matkallaan kesällä 1869. Ensimmäiset kaupunkikuvat sieltä valmistuivat 1871 (Quimper iltavalossa) ja 1874 (Quimper yöhämärässä). Molemmat kuuluvat nykyisin Ateneumin taidemuseon kokoelmiin. Vitrén keskiaikaisen torin Kleineh ikuisti vuonna 1877 näyttelytyöhön ”Tori Vitrén kaupungista”. Teos nähtiin samana vuonna Suomen Taideyhdistyksen näyttelyssä 1877 (nro 63, 82x121 cm). Nykyisin se on yksityiskokoelmassa, ja siitä tunnetaan myös pienikokoinen rinnakkaistyö (30x36 cm).

Tässä maalauksessa kuvattu paikka on täsmälleen sama kuin Kleinehin lyijykynä- ja tussipiirustuksessa, joka on merkitty ”Vitré Bretagne” (Ateneumin luonnoskokoelma, AIII 2554:62). Luonnos on kuvattu kirjassa Oscar Kleineh 1846-1919. Oscar Kleinehin matkassa sivulla 21. (Tuija Tervo, nyk. Peltomaa – Liisa Lindgren – Christoffer H. Ericsson, Amos Andersonin taidemuseo 2003). Luonnoksen ja maalauksen yksityiskohdat ovat yhtäläisiä. Luonnoksessakin etualaa elävöittää kahvila-bistro Loury ja sen vieressä oleva tupakkakauppa. Maalauksessa näkyvät lisäksi puodin ikkunaan asetellut liitupiiput ja oven edessä seisova piippua sytyttävä mies. Kulman takana on todennäköisesti se liike, josta Kleineh osti valmiita valokuvia ja valokuvausvälineitä ateljeetyöskentelynsä avuksi. Kadun oikealla puolella muurin kupeessa istuu vihannesmyyjä. Häntä lähestyy asiakas kori käsivarrellaan. Molemmilla naisilla on tunnusomainen bretagnelainen arkiasu esiliinoineen ja valkoisine hilkkoineen. Luonnoksessa Kleineh on hahmotellut etualalle kärryn ja miehen. Maalauksessa ne ovat vaihtuneet lautakasaan.

On sateinen päivä kuten monissa muissakin Kleinehin kaupunkikuvissa, olivatpa ne Bretagnesta, Pietarista tai Helsingin Aleksanterinkadulta. Maa on märkä. Kiveykselle jäänyt vesi saa katujen pinnan kiiltämään. Taivasta peittää harmaan pilviverho. Vihannesmyyjä ja yksi kadunkulkija kantavat sateenvarjoa, mutta sade on levollista tihkua. Ilma on utuinen, sumun sävyttämä. Kleinehin kaltaiselle tottuneelle merimatkaajalle tämä oli luontainen säätila. Bretagnessa tämä oli tavallista. Taiteilijan näkökulmasta tämä oli ihanteellista. Sateinen atmosfääri häivyttää aurinkoisella säällä syntyvät kovat terävät varjot. Se pehmentää ääriviivat ja antaa tilaisuuden ilmaperspektiivillä leikittelyyn. Tässä maalauksessa sumu häivyttää kadun päätteenä näkyvän kirkon tornin. Sen läpi häämöttää vain suippo siluetti. Tornin muoto on sama kuin edellä mainitussa Vitréssä tehdyssä luonnoksessa. Se on myös hyvin samankaltainen kuin Quimperin kaupunkinäkymissä, joissa katse etenee keskiaikaista kujaa pitkin kohti Saint Corentinin goottilaista katedraalia. Keskiaikaiset kirkot kuuluivat olennaisena osana vanhojen Bretagnelaisten kaupunkien siluettiin, ja juuri tämän detaljin Kleineh valitsi kaupunkipanoraamoihinsa. Matkalla ollessaan hän halusi tallentaa näkyviin jotakin tunnusomaista ja tunnelmallista, aivan kuten nykyajan turistitkin välittäessään kuvia maailmalta kauas kotiin. (teksti: FM Tuija Peltomaa)

Aihe Kaupunkinäkymä Vitréstä
Tekniikka öljy
Signeerattu Kyllä
Sign. 1879
Korkeus 68
Leveys 106
Lisätiedot

Oscar Kleinehin maalaama yksityiskohtainen näkymä keskiaikaisesta bretagnelaisesta kaupungista on signeerattu vuonna 1879. Tammikuun lopulla tuona vuonna Kleineh matkusti Norjaan, jossa hän oleskeli seuraavaan talveen saakka. Kaupunkinäkymä Bretagnesta toteutui ateljeetyönä Helsingissä joko ennen lähtöä tai sen jälkeen loppuvuodesta 1879. Ajankohta oli Kleinehin elämässä vilkasta ja tuotteliasta aikaa. Hän oli uransa huipulla. Bretagne oli hänelle tuttu jo vuosien takaa, ja tämä maalaus perustuukin vuosien varrella tehtyihin huolellisiin luonnoksiin, muistin tukena käytettyihin valokuviin ja painokuviin sekä vahvaan ammattitaitoon. Se oli herättänyt huomiota niin Pietarin taideakatemiassa kuin Pariisin maailmannäyttelyssäkin, jossa Kleineh esitteli vuonna 1878 teoksen ”Laskuvesi Bretagnen rannikolla”.

Kleineh tutustui rannikolla sijaitsevaan Quimperiin ja sisämaakaupunki Vitréen jo ensimmäisellä Bretagnen-matkallaan kesällä 1869. Ensimmäiset kaupunkikuvat sieltä valmistuivat 1871 (Quimper iltavalossa) ja 1874 (Quimper yöhämärässä). Molemmat kuuluvat nykyisin Ateneumin taidemuseon kokoelmiin. Vitrén keskiaikaisen torin Kleineh ikuisti vuonna 1877 näyttelytyöhön ”Tori Vitrén kaupungista”. Teos nähtiin samana vuonna Suomen Taideyhdistyksen näyttelyssä 1877 (nro 63, 82x121 cm). Nykyisin se on yksityiskokoelmassa, ja siitä tunnetaan myös pienikokoinen rinnakkaistyö (30x36 cm).

Tässä maalauksessa kuvattu paikka on täsmälleen sama kuin Kleinehin lyijykynä- ja tussipiirustuksessa, joka on merkitty ”Vitré Bretagne” (Ateneumin luonnoskokoelma, AIII 2554:62). Luonnos on kuvattu kirjassa Oscar Kleineh 1846-1919. Oscar Kleinehin matkassa sivulla 21. (Tuija Tervo, nyk. Peltomaa – Liisa Lindgren – Christoffer H. Ericsson, Amos Andersonin taidemuseo 2003). Luonnoksen ja maalauksen yksityiskohdat ovat yhtäläisiä. Luonnoksessakin etualaa elävöittää kahvila-bistro Loury ja sen vieressä oleva tupakkakauppa. Maalauksessa näkyvät lisäksi puodin ikkunaan asetellut liitupiiput ja oven edessä seisova piippua sytyttävä mies. Kulman takana on todennäköisesti se liike, josta Kleineh osti valmiita valokuvia ja valokuvausvälineitä ateljeetyöskentelynsä avuksi. Kadun oikealla puolella muurin kupeessa istuu vihannesmyyjä. Häntä lähestyy asiakas kori käsivarrellaan. Molemmilla naisilla on tunnusomainen bretagnelainen arkiasu esiliinoineen ja valkoisine hilkkoineen. Luonnoksessa Kleineh on hahmotellut etualalle kärryn ja miehen. Maalauksessa ne ovat vaihtuneet lautakasaan.

On sateinen päivä kuten monissa muissakin Kleinehin kaupunkikuvissa, olivatpa ne Bretagnesta, Pietarista tai Helsingin Aleksanterinkadulta. Maa on märkä. Kiveykselle jäänyt vesi saa katujen pinnan kiiltämään. Taivasta peittää harmaan pilviverho. Vihannesmyyjä ja yksi kadunkulkija kantavat sateenvarjoa, mutta sade on levollista tihkua. Ilma on utuinen, sumun sävyttämä. Kleinehin kaltaiselle tottuneelle merimatkaajalle tämä oli luontainen säätila. Bretagnessa tämä oli tavallista. Taiteilijan näkökulmasta tämä oli ihanteellista. Sateinen atmosfääri häivyttää aurinkoisella säällä syntyvät kovat terävät varjot. Se pehmentää ääriviivat ja antaa tilaisuuden ilmaperspektiivillä leikittelyyn. Tässä maalauksessa sumu häivyttää kadun päätteenä näkyvän kirkon tornin. Sen läpi häämöttää vain suippo siluetti. Tornin muoto on sama kuin edellä mainitussa Vitréssä tehdyssä luonnoksessa. Se on myös hyvin samankaltainen kuin Quimperin kaupunkinäkymissä, joissa katse etenee keskiaikaista kujaa pitkin kohti Saint Corentinin goottilaista katedraalia. Keskiaikaiset kirkot kuuluivat olennaisena osana vanhojen Bretagnelaisten kaupunkien siluettiin, ja juuri tämän detaljin Kleineh valitsi kaupunkipanoraamoihinsa. Matkalla ollessaan hän halusi tallentaa näkyviin jotakin tunnusomaista ja tunnelmallista, aivan kuten nykyajan turistitkin välittäessään kuvia maailmalta kauas kotiin. (teksti: FM Tuija Peltomaa)

Tekijän sukunimi Kleineh
Tekijän etunimi Oscar