20. Maalaus

Carl Sidensnöre (15.5.1809-30.3.1889)

Vika (reikä) maalauksen alaosassa. Sidensnöre toimi 1835-1846 merenmittausalusten päällikkönä Suomenlahdella: vuosina 1835-1839 trebaka Tosnan, 1839-1841 kuunari Snegin ja 1841-1846 kuunari Meteorin. Tosna oli valmistunut Ohtan telakalta Pietarista 1830 ja sitä käytettiin pääasiassa luotsialuksena. Alus myytiin 1841 yksityisomistukseen. Sen aseistuksena oli neljä tykkiä ja pituutta sillä oli 18,5 metriä. Trebaka (it. trabaccolo) on pääasiassa Adrianmerellä käytettävä kaksimastoinen purjealus, jonka kummassakin mastossa on nelikulmainen purje. Venäjä rakensi 1800-luvun alussa käyttöönsä viisi trebakaa. Sneg valmistui Viaporin telakalta 1829. Vuosina 1830-1832 se osallistui koulutuspurjehduksiin ja oli sen jälkeen merenmittausaluksena Suomenlahdella. Se siirrettiin 1844 vartioalukseksi Kronstadtiin ja 1852 Riikaan. Aluksen aseistuksena oli 14 tykkiä. Pituutta sillä oli 24,4 metriä. Meteor oli valmistunut Solombalskajan telakalta Arkangelin läheltä 1837. Se osallistui koulutuspurjehduksiin Itämerellä ja Suomenlahdella 1838-1840, 1851-1853 ja 1858. Vuonna 1841 se palveli vartioaluksena Viaporissa. Vuodet 1842-1846 Meteoria käytettiin merenmittauksissa Suomenlahdella. Vuodet 1854-1855 alus oli Kronstadtin satamassa. Se myytiin romuksi 1861 ja poistettiin laivaston luettelosta 5.1.1863. Aluksen aseistuksena oli 16 tykkiä ja sillä oli pituutta 30,5 metriä. Sidensnöre oli 1849-51 höyrylaiva Herkuleksen päällikkönä. Alus oli ensimmäinen laiva maailmassa, jonka höyrykone toimi ilman erillistä tasainkoneistoa. Britanniassa oli muutamia vuosia aiemmin yritetty rakentaa tasaimetonta alusta, mutta yrityksissä oli epäonnistuttu. Herkuleksen kone oli rakennettu Pietarissa Izhoran konepajalla. Alus valmistui Ohtan telakalta 1832. Sille tehtiin 1843 peruskorjaus, jossa sitä vielä pidennettiin 53:sta 59 metriin. Herkules poistettiin laivaston luettelosta 1854 ja myytiin romuksi. Aluksen aseistuksena oli uudistuksen jälkeen 24 tykkiä, nopeutta 8,25 solmua ja kokoa 823 tonnia., 87x70

Huutokauppa päättyi 11.06.2020

Vasarahinta 800 €

Lähtöhinta

400 €
Vika (reikä) maalauksen alaosassa. Sidensnöre toimi 1835-1846 merenmittausalusten päällikkönä Suomenlahdella: vuosina 1835-1839 trebaka Tosnan, 1839-1841 kuunari Snegin ja 1841-1846 kuunari Meteorin. Tosna oli valmistunut Ohtan telakalta Pietarista 1830 ja sitä käytettiin pääasiassa luotsialuksena. Alus myytiin 1841 yksityisomistukseen. Sen aseistuksena oli neljä tykkiä ja pituutta sillä oli 18,5 metriä. Trebaka (it. trabaccolo) on pääasiassa Adrianmerellä käytettävä kaksimastoinen purjealus, jonka kummassakin mastossa on nelikulmainen purje. Venäjä rakensi 1800-luvun alussa käyttöönsä viisi trebakaa. Sneg valmistui Viaporin telakalta 1829. Vuosina 1830-1832 se osallistui koulutuspurjehduksiin ja oli sen jälkeen merenmittausaluksena Suomenlahdella. Se siirrettiin 1844 vartioalukseksi Kronstadtiin ja 1852 Riikaan. Aluksen aseistuksena oli 14 tykkiä. Pituutta sillä oli 24,4 metriä. Meteor oli valmistunut Solombalskajan telakalta Arkangelin läheltä 1837. Se osallistui koulutuspurjehduksiin Itämerellä ja Suomenlahdella 1838-1840, 1851-1853 ja 1858. Vuonna 1841 se palveli vartioaluksena Viaporissa. Vuodet 1842-1846 Meteoria käytettiin merenmittauksissa Suomenlahdella. Vuodet 1854-1855 alus oli Kronstadtin satamassa. Se myytiin romuksi 1861 ja poistettiin laivaston luettelosta 5.1.1863. Aluksen aseistuksena oli 16 tykkiä ja sillä oli pituutta 30,5 metriä. Sidensnöre oli 1849-51 höyrylaiva Herkuleksen päällikkönä. Alus oli ensimmäinen laiva maailmassa, jonka höyrykone toimi ilman erillistä tasainkoneistoa. Britanniassa oli muutamia vuosia aiemmin yritetty rakentaa tasaimetonta alusta, mutta yrityksissä oli epäonnistuttu. Herkuleksen kone oli rakennettu Pietarissa Izhoran konepajalla. Alus valmistui Ohtan telakalta 1832. Sille tehtiin 1843 peruskorjaus, jossa sitä vielä pidennettiin 53:sta 59 metriin. Herkules poistettiin laivaston luettelosta 1854 ja myytiin romuksi. Aluksen aseistuksena oli uudistuksen jälkeen 24 tykkiä, nopeutta 8,25 solmua ja kokoa 823 tonnia.
Aihe Carl Sidensnöre (15.5.1809-30.3.1889)
Korkeus 87
Leveys 70
Lisätiedot Vika (reikä) maalauksen alaosassa. Sidensnöre toimi 1835-1846 merenmittausalusten päällikkönä Suomenlahdella: vuosina 1835-1839 trebaka Tosnan, 1839-1841 kuunari Snegin ja 1841-1846 kuunari Meteorin. Tosna oli valmistunut Ohtan telakalta Pietarista 1830 ja sitä käytettiin pääasiassa luotsialuksena. Alus myytiin 1841 yksityisomistukseen. Sen aseistuksena oli neljä tykkiä ja pituutta sillä oli 18,5 metriä. Trebaka (it. trabaccolo) on pääasiassa Adrianmerellä käytettävä kaksimastoinen purjealus, jonka kummassakin mastossa on nelikulmainen purje. Venäjä rakensi 1800-luvun alussa käyttöönsä viisi trebakaa. Sneg valmistui Viaporin telakalta 1829. Vuosina 1830-1832 se osallistui koulutuspurjehduksiin ja oli sen jälkeen merenmittausaluksena Suomenlahdella. Se siirrettiin 1844 vartioalukseksi Kronstadtiin ja 1852 Riikaan. Aluksen aseistuksena oli 14 tykkiä. Pituutta sillä oli 24,4 metriä. Meteor oli valmistunut Solombalskajan telakalta Arkangelin läheltä 1837. Se osallistui koulutuspurjehduksiin Itämerellä ja Suomenlahdella 1838-1840, 1851-1853 ja 1858. Vuonna 1841 se palveli vartioaluksena Viaporissa. Vuodet 1842-1846 Meteoria käytettiin merenmittauksissa Suomenlahdella. Vuodet 1854-1855 alus oli Kronstadtin satamassa. Se myytiin romuksi 1861 ja poistettiin laivaston luettelosta 5.1.1863. Aluksen aseistuksena oli 16 tykkiä ja sillä oli pituutta 30,5 metriä. Sidensnöre oli 1849-51 höyrylaiva Herkuleksen päällikkönä. Alus oli ensimmäinen laiva maailmassa, jonka höyrykone toimi ilman erillistä tasainkoneistoa. Britanniassa oli muutamia vuosia aiemmin yritetty rakentaa tasaimetonta alusta, mutta yrityksissä oli epäonnistuttu. Herkuleksen kone oli rakennettu Pietarissa Izhoran konepajalla. Alus valmistui Ohtan telakalta 1832. Sille tehtiin 1843 peruskorjaus, jossa sitä vielä pidennettiin 53:sta 59 metriin. Herkules poistettiin laivaston luettelosta 1854 ja myytiin romuksi. Aluksen aseistuksena oli uudistuksen jälkeen 24 tykkiä, nopeutta 8,25 solmua ja kokoa 823 tonnia.

Lunastus

viiden (5) arkipäivän sisään osoitteessa Tehtaankatu 36, Helsinki. Huutokauppapäivän lisäksi arkisin klo 11-17 ja huutokauppaviikon ensimmäisenä lauantaina klo 11-15. 
Lue lisää täältä. Lunastusajan umpeuduttua perimme säilytysmaksun, joka on 5 €/kohde/arkipäivä (isokokoiset kohteet 10 €/kohde/arkipäivä).