56. Amélie Lundahl (1850-1914)

Juhannustyttö

öljy, sign. 1891, Oulussa yksitoistalapsisen perheen nuorimmaksi syntynyt Amélie Lundahl (1850-1914) oli yksi ns. maalarisiskoista, jotka raivasivat tietä perässä tuleville naistaiteilijoille. Suomessa oli 1800-luvulla kehittynyt lahjakkaita naistaiteilijoita, sillä vuosisadan loppupuolella maan taideopetus oli jo yhtenäistä sukupuoleen katsomatta. Monet naistaiteilijat alkoivat päättäväisesti pyrkiä kohti ammattimaalariutta, jättäen perinteisen naisen roolin taka-alalle. He eivät havitelleet avioliittoa, vaan oikeutta luoda siinä missä miehetkin.   Lundahl asetti itselleen tavoitteita, kouluttautui ulkomailla, maalasi oman näkemyksensä mukaan. Ranskassa vietetyn ajan jälkeen persoonallisen ilmava maalaustyyli asettautui hänelle ominaiseksi. Naturalismi, yhdistettynä vakaisiin, toisinaan leveisiin siveltimenvetoihin, toi töihin uudenlaisen, raikkaan lähestymistavan.   Lundahlin Juhannustyttö kuuluu sekä teknisesti että motiivinsa puolesta hänen viehättävien, luontoon sijoitettujen suomalaisten naiskuviensa sarjaan. Etualalla on tyttö, jonka hivenen huvittunut ja samalla uhmakas ilme kertoo päättäväisestä luonteesta. Kuten taiteilijan muissakin töissä, joissa luonto pysyttelee taustalla, on teoksessa pehmeät värisävyt raikastava kaunis ja herkkä kokonaisvalo. Koivunoksa kädessään tyttö astelee kohti katsojaa, häkeltymättä.   Vaikka vielä 1800-luvulla teostyypit oli perinteisesti jaettu ”suuriin” ja ”pieniin”, onnistui Lundahl lopultakin kaventamaan tätä rajaa. Nykypäivään tultaessa Lundahlin Juhannustyttö saattaakin edustaa kiinnostavampaa, suurempaa teosta kuin aikalaismiesten maalaamat pompöösit uskonnolliset tai historialliset työt. Lundahlin tyttö on kaukana ihanteesta, mutta lähellä ilahduttavaa ja elämänmakuista todellisuutta., 48x27

Huutokauppa päättyi 30.09.2021

Vasarahinta 38 000 €

Lähtöhinta

25 000 €

Oulussa yksitoistalapsisen perheen nuorimmaksi syntynyt Amélie Lundahl (1850-1914) oli yksi ns. maalarisiskoista, jotka raivasivat tietä perässä tuleville naistaiteilijoille. Suomessa oli 1800-luvulla kehittynyt lahjakkaita naistaiteilijoita, sillä vuosisadan loppupuolella maan taideopetus oli jo yhtenäistä sukupuoleen katsomatta. Monet naistaiteilijat alkoivat päättäväisesti pyrkiä kohti ammattimaalariutta, jättäen perinteisen naisen roolin taka-alalle. He eivät havitelleet avioliittoa, vaan oikeutta luoda siinä missä miehetkin.

 

Lundahl asetti itselleen tavoitteita, kouluttautui ulkomailla, maalasi oman näkemyksensä mukaan. Ranskassa vietetyn ajan jälkeen persoonallisen ilmava maalaustyyli asettautui hänelle ominaiseksi. Naturalismi, yhdistettynä vakaisiin, toisinaan leveisiin siveltimenvetoihin, toi töihin uudenlaisen, raikkaan lähestymistavan.

 

Lundahlin Juhannustyttö kuuluu sekä teknisesti että motiivinsa puolesta hänen viehättävien, luontoon sijoitettujen suomalaisten naiskuviensa sarjaan. Etualalla on tyttö, jonka hivenen huvittunut ja samalla uhmakas ilme kertoo päättäväisestä luonteesta. Kuten taiteilijan muissakin töissä, joissa luonto pysyttelee taustalla, on teoksessa pehmeät värisävyt raikastava kaunis ja herkkä kokonaisvalo. Koivunoksa kädessään tyttö astelee kohti katsojaa, häkeltymättä.

 

Vaikka vielä 1800-luvulla teostyypit oli perinteisesti jaettu ”suuriin” ja ”pieniin”, onnistui Lundahl lopultakin kaventamaan tätä rajaa. Nykypäivään tultaessa Lundahlin Juhannustyttö saattaakin edustaa kiinnostavampaa, suurempaa teosta kuin aikalaismiesten maalaamat pompöösit uskonnolliset tai historialliset työt. Lundahlin tyttö on kaukana ihanteesta, mutta lähellä ilahduttavaa ja elämänmakuista todellisuutta.

Aihe Juhannustyttö
Tekniikka öljy
Signeerattu Kyllä
Sign. 1891
Korkeus 48
Leveys 27
Lisätiedot

Oulussa yksitoistalapsisen perheen nuorimmaksi syntynyt Amélie Lundahl (1850-1914) oli yksi ns. maalarisiskoista, jotka raivasivat tietä perässä tuleville naistaiteilijoille. Suomessa oli 1800-luvulla kehittynyt lahjakkaita naistaiteilijoita, sillä vuosisadan loppupuolella maan taideopetus oli jo yhtenäistä sukupuoleen katsomatta. Monet naistaiteilijat alkoivat päättäväisesti pyrkiä kohti ammattimaalariutta, jättäen perinteisen naisen roolin taka-alalle. He eivät havitelleet avioliittoa, vaan oikeutta luoda siinä missä miehetkin.

 

Lundahl asetti itselleen tavoitteita, kouluttautui ulkomailla, maalasi oman näkemyksensä mukaan. Ranskassa vietetyn ajan jälkeen persoonallisen ilmava maalaustyyli asettautui hänelle ominaiseksi. Naturalismi, yhdistettynä vakaisiin, toisinaan leveisiin siveltimenvetoihin, toi töihin uudenlaisen, raikkaan lähestymistavan.

 

Lundahlin Juhannustyttö kuuluu sekä teknisesti että motiivinsa puolesta hänen viehättävien, luontoon sijoitettujen suomalaisten naiskuviensa sarjaan. Etualalla on tyttö, jonka hivenen huvittunut ja samalla uhmakas ilme kertoo päättäväisestä luonteesta. Kuten taiteilijan muissakin töissä, joissa luonto pysyttelee taustalla, on teoksessa pehmeät värisävyt raikastava kaunis ja herkkä kokonaisvalo. Koivunoksa kädessään tyttö astelee kohti katsojaa, häkeltymättä.

 

Vaikka vielä 1800-luvulla teostyypit oli perinteisesti jaettu ”suuriin” ja ”pieniin”, onnistui Lundahl lopultakin kaventamaan tätä rajaa. Nykypäivään tultaessa Lundahlin Juhannustyttö saattaakin edustaa kiinnostavampaa, suurempaa teosta kuin aikalaismiesten maalaamat pompöösit uskonnolliset tai historialliset työt. Lundahlin tyttö on kaukana ihanteesta, mutta lähellä ilahduttavaa ja elämänmakuista todellisuutta.

Lunastus

viiden (5) arkipäivän sisään osoitteessa Tehtaankatu 36, Helsinki. Huutokauppapäivän lisäksi arkisin klo 11-17 ja huutokauppaviikon ensimmäisenä lauantaina klo 11-15. 
Lue lisää täältä. Lunastusajan umpeuduttua perimme säilytysmaksun, joka on 5 €/kohde/arkipäivä (isokokoiset kohteet 10 €/kohde/arkipäivä).