306. Werner Holmberg (1830-1860)

Rukiinleikkuu

öljy, sign. W. Holmberg Drf 1858, Vuonna 1853  Werner Holmberg teki pitkään epäröityään päätöksen matkustaa Düsseldorfiin omistautuakseen kokonaan taiteelleen. Sitä ennen hän oli jakanut aikansa taideopintojen ja ansiotyön välillä. Tuohon aikaan Suomessa oli vaikea elättää itsensä taiteen tekemisellä. Vaikeaa oli myös nuoren tuntemattoman taiteilijan elämä Euroopan sydämessä. Kului kaksi vuotta ennen kuin Holmberg saattoi ilosta hihkuen kirjoittaa isälleen, että hän vihdoin oli onnistunut myymään ensimmäisen teoksensa siellä. Düsseldorfissa Holmbergilla oli onni päästä Norjan tunnetuimpiin kuuluvan maisemamaalarin, Hans Guden yksityisoppilaaksi. Heistä tuli nopeasti läheiset ystävät ja Gude tuki Holmbergia kaikin tavoin. Alkukesästä 1856 saattoi Gude ilmoittaa Holmbergille, että tämä oli täysin oppinut taidemaalari. Näin oli Werner Holmbergin oppilasaika päättynyt. Huomattava osa Holmbergin Düsseldorfin ajan maalauksista löysi ostajansa Suomen rajojen ulkopuolelta. Holmbergin kompositiot perustuvat luonnossa tehtyihin piirroksiin ja harjoitelmiin. Hän tutki puita, pensaita, kasveja sekä ihmisiä. Ihmishahmot ovatkin usein hänen maalauksissaan nk. staffaaseja eli täytehenkilöitä. Taiteilija käsitteli kumpuilevaa maastoa, pilvimuodostelmia ja muutamassa maalauksessaan tätä Kurussa järvenrannalla sijaitsevaa Leppälahden taloa ja siihen liittyviä torppia. Professori Aimo Reitala kertoo kirjassaan, että suomalaisen maisemamaalauksen historiassa nämä taulut ovat merkittäviä ensimmäisiä realismin piiriin luettavia kotimaisia aiheita. Nuorena edesmenneen Werner Holmbergin tuotanto on varsin suppea. (Teksti: Maria Ekman-Kolari) - Kirjallisuus: kuva s. 87 ja luettelonumero 133. teoksessa Werner Holmbergin taide, (Reitala, Otava 1986), provenienssi Torild Brander, Forssa  , 41,5x65,5

Huutokauppa päättyi

Vasarahinta

40 000 €

Lähtöhinta

50 000 €

Vuonna 1853  Werner Holmberg teki pitkään epäröityään päätöksen matkustaa Düsseldorfiin omistautuakseen kokonaan taiteelleen. Sitä ennen hän oli jakanut aikansa taideopintojen ja ansiotyön välillä. Tuohon aikaan Suomessa oli vaikea elättää itsensä taiteen tekemisellä. Vaikeaa oli myös nuoren tuntemattoman taiteilijan elämä Euroopan sydämessä. Kului kaksi vuotta ennen kuin Holmberg saattoi ilosta hihkuen kirjoittaa isälleen, että hän vihdoin oli onnistunut myymään ensimmäisen teoksensa siellä. Düsseldorfissa Holmbergilla oli onni päästä Norjan tunnetuimpiin kuuluvan maisemamaalarin, Hans Guden yksityisoppilaaksi. Heistä tuli nopeasti läheiset ystävät ja Gude tuki Holmbergia kaikin tavoin. Alkukesästä 1856 saattoi Gude ilmoittaa Holmbergille, että tämä oli täysin oppinut taidemaalari. Näin oli Werner Holmbergin oppilasaika päättynyt.

Huomattava osa Holmbergin Düsseldorfin ajan maalauksista löysi ostajansa Suomen rajojen ulkopuolelta. Holmbergin kompositiot perustuvat luonnossa tehtyihin piirroksiin ja harjoitelmiin. Hän tutki puita, pensaita, kasveja sekä ihmisiä. Ihmishahmot ovatkin usein hänen maalauksissaan nk. staffaaseja eli täytehenkilöitä. Taiteilija käsitteli kumpuilevaa maastoa, pilvimuodostelmia ja muutamassa maalauksessaan tätä Kurussa järvenrannalla sijaitsevaa Leppälahden taloa ja siihen liittyviä torppia. Professori Aimo Reitala kertoo kirjassaan, että suomalaisen maisemamaalauksen historiassa nämä taulut ovat merkittäviä ensimmäisiä realismin piiriin luettavia kotimaisia aiheita.

Nuorena edesmenneen Werner Holmbergin tuotanto on varsin suppea.

(Teksti: Maria Ekman-Kolari)

- Kirjallisuus: kuva s. 87 ja luettelonumero 133. teoksessa Werner Holmbergin taide, (Reitala, Otava 1986), provenienssi Torild Brander, Forssa

 

Aihe Rukiinleikkuu
Tekniikka öljy
Signeerattu Kyllä
Sign. W. Holmberg Drf 1858
Korkeus 41,5
Leveys 65,5
Lisätiedot

Vuonna 1853  Werner Holmberg teki pitkään epäröityään päätöksen matkustaa Düsseldorfiin omistautuakseen kokonaan taiteelleen. Sitä ennen hän oli jakanut aikansa taideopintojen ja ansiotyön välillä. Tuohon aikaan Suomessa oli vaikea elättää itsensä taiteen tekemisellä. Vaikeaa oli myös nuoren tuntemattoman taiteilijan elämä Euroopan sydämessä. Kului kaksi vuotta ennen kuin Holmberg saattoi ilosta hihkuen kirjoittaa isälleen, että hän vihdoin oli onnistunut myymään ensimmäisen teoksensa siellä. Düsseldorfissa Holmbergilla oli onni päästä Norjan tunnetuimpiin kuuluvan maisemamaalarin, Hans Guden yksityisoppilaaksi. Heistä tuli nopeasti läheiset ystävät ja Gude tuki Holmbergia kaikin tavoin. Alkukesästä 1856 saattoi Gude ilmoittaa Holmbergille, että tämä oli täysin oppinut taidemaalari. Näin oli Werner Holmbergin oppilasaika päättynyt.

Huomattava osa Holmbergin Düsseldorfin ajan maalauksista löysi ostajansa Suomen rajojen ulkopuolelta. Holmbergin kompositiot perustuvat luonnossa tehtyihin piirroksiin ja harjoitelmiin. Hän tutki puita, pensaita, kasveja sekä ihmisiä. Ihmishahmot ovatkin usein hänen maalauksissaan nk. staffaaseja eli täytehenkilöitä. Taiteilija käsitteli kumpuilevaa maastoa, pilvimuodostelmia ja muutamassa maalauksessaan tätä Kurussa järvenrannalla sijaitsevaa Leppälahden taloa ja siihen liittyviä torppia. Professori Aimo Reitala kertoo kirjassaan, että suomalaisen maisemamaalauksen historiassa nämä taulut ovat merkittäviä ensimmäisiä realismin piiriin luettavia kotimaisia aiheita.

Nuorena edesmenneen Werner Holmbergin tuotanto on varsin suppea.

(Teksti: Maria Ekman-Kolari)

- Kirjallisuus: kuva s. 87 ja luettelonumero 133. teoksessa Werner Holmbergin taide, (Reitala, Otava 1986), provenienssi Torild Brander, Forssa