26. Tapio Wirkkala (1915-1985)

Kierre, 3276 (3876)

sign. -55, puolimuotissa muotoiltu kristalli, tikkuilmapuhallettu, hiottu - taidelasi esiteltiin Milanon triennaalissa 1954  Suomi asettui 1950-luvun alussa kansainvälisen designin kärkeen. Sotien jälkeinen materiaalipula, joka vaivasi suunnittelua Euroopassa, osoittautui suomalaiselle ilmaisulle luontevaksi. Käsityötaito, selkeät ja varmat linjat ja huippuunsa hiottu yksinkertaisuus oli ainutlaatuista. Vähäeleisestä modernismista tuli ylellisyyttä. Tapio Wirkkalalle lasi oli orgaaninen kokonaisuus, jota suunnittelija saattoi ohjata. Hyttityönä valmistettujen esineiden optisuus ja kolmiulotteisuus on veistoksellisinta Wirkkalaa. 1950-luvulle tultaessa Wirkkala kiinnostui yhä enemmän lasin geometrisista mahdollisuuksista ja  alkoi kokeilla kontruktivistisempia suunnitelmia. Terävästi leikatut muodot hiottiin lähes kuultaviksi. 1954 Milanon triennaalissa Wirkkala palkittiin Grand Prixillä tästä geometrisesta sarjastaan, johon kuuluivat Kierre- ja Pyörre-taidelasiteokset. Teksti: Johanna Lindfors (Kirjallisuus: Aav-Viljanen: Tapio Wirkkala, ajattelevat kädet, WSOY 2000), kork. 15 cm

Huutokauppa päättyi

Vasarahinta

28 000 €

Lähtöhinta

15 000 €

puolimuotissa muotoiltu kristalli, tikkuilmapuhallettu, hiottu

- taidelasi esiteltiin Milanon triennaalissa 1954 

Suomi asettui 1950-luvun alussa kansainvälisen designin kärkeen. Sotien jälkeinen materiaalipula, joka vaivasi suunnittelua Euroopassa, osoittautui suomalaiselle ilmaisulle luontevaksi. Käsityötaito, selkeät ja varmat linjat ja huippuunsa hiottu yksinkertaisuus oli ainutlaatuista. Vähäeleisestä modernismista tuli ylellisyyttä.

Tapio Wirkkalalle lasi oli orgaaninen kokonaisuus, jota suunnittelija saattoi ohjata. Hyttityönä valmistettujen esineiden optisuus ja kolmiulotteisuus on veistoksellisinta Wirkkalaa. 1950-luvulle tultaessa Wirkkala kiinnostui yhä enemmän lasin geometrisista mahdollisuuksista ja  alkoi kokeilla kontruktivistisempia suunnitelmia. Terävästi leikatut muodot hiottiin lähes kuultaviksi. 1954 Milanon triennaalissa Wirkkala palkittiin Grand Prixillä tästä geometrisesta sarjastaan, johon kuuluivat Kierre- ja Pyörre-taidelasiteokset.

Teksti: Johanna Lindfors

(Kirjallisuus: Aav-Viljanen: Tapio Wirkkala, ajattelevat kädet, WSOY 2000)

Aihe Kierre, 3276 (3876)
Signeerattu Kyllä
Sign. -55
Korkeus 15
Lisätiedot

puolimuotissa muotoiltu kristalli, tikkuilmapuhallettu, hiottu

- taidelasi esiteltiin Milanon triennaalissa 1954 

Suomi asettui 1950-luvun alussa kansainvälisen designin kärkeen. Sotien jälkeinen materiaalipula, joka vaivasi suunnittelua Euroopassa, osoittautui suomalaiselle ilmaisulle luontevaksi. Käsityötaito, selkeät ja varmat linjat ja huippuunsa hiottu yksinkertaisuus oli ainutlaatuista. Vähäeleisestä modernismista tuli ylellisyyttä.

Tapio Wirkkalalle lasi oli orgaaninen kokonaisuus, jota suunnittelija saattoi ohjata. Hyttityönä valmistettujen esineiden optisuus ja kolmiulotteisuus on veistoksellisinta Wirkkalaa. 1950-luvulle tultaessa Wirkkala kiinnostui yhä enemmän lasin geometrisista mahdollisuuksista ja  alkoi kokeilla kontruktivistisempia suunnitelmia. Terävästi leikatut muodot hiottiin lähes kuultaviksi. 1954 Milanon triennaalissa Wirkkala palkittiin Grand Prixillä tästä geometrisesta sarjastaan, johon kuuluivat Kierre- ja Pyörre-taidelasiteokset.

Teksti: Johanna Lindfors

(Kirjallisuus: Aav-Viljanen: Tapio Wirkkala, ajattelevat kädet, WSOY 2000)