1. Sparre, Louis (1863-1964)

Tyttö, öljy kankaalle kiinnitetty kartonkilevylle, (1891), sign., 29x36 Aiheen historia vie kesään 1891 ja Ruoveden Visuvedelle, jossa Louis Sparre työskenteli yhdessä ystävänsä Akseli Gallen-Kallelan kanssa. Rimmin torpasta Helvetinjärveltä he löysivät pellavapäisen Iita-tytön, jonka enkelimäiset kasvot Sparre tallensi tähän maalaukseen ja josta Gallen-Kallela teki taiturimaisen lyijykynäpiirustuksensa Rimmin Iita (piirustus on kuvattu esim. kirjassa “A. Gallen-Kallela Elämä ja taide” s. 242. Okkonen 1949). Tähän maalaukseen Louis Sparre on ikuistanut Rimmin Iitan Ruovedellä Rimmin torpassa vuonna 1891. Sama tyttö on päähenkilönä Sparren maalauksessa Ensi lumi. Kyseinen suurikokoinen (91x111 cm) teos vuodelta 1891 kuuluu Ateneumin taidemuseon kokoelmiin. Se on julkaistu valokuvajäljennöksenä nimellä Päivällinen vuoden 1891 Nuori Suomi -albumissa. Kuva maalauksesta löytyy esim. kirjoista "Sammon takojat. Nuoren Suomen taiteilijat ja suomalaisuuden kuvat" s. 94. Konttinen 2001 sekä “Pinx. Maalaustaide Suomessa” s. 89. Weilin & Göös 2002 (teksti: FM Tuija Peltomaa)
Tyttö, öljy kankaalle kiinnitetty kartonkilevylle, (1891), sign., 29x36 Aiheen historia vie kesään 1891 ja Ruoveden Visuvedelle, jossa Louis Sparre työskenteli yhdessä ystävänsä Akseli Gallen-Kallelan kanssa. Rimmin torpasta Helvetinjärveltä he löysivät pellavapäisen Iita-tytön, jonka enkelimäiset kasvot Sparre tallensi tähän maalaukseen ja josta Gallen-Kallela teki taiturimaisen lyijykynäpiirustuksensa Rimmin Iita (piirustus on kuvattu esim. kirjassa “A. Gallen-Kallela Elämä ja taide” s. 242. Okkonen 1949). Tähän maalaukseen Louis Sparre on ikuistanut Rimmin Iitan Ruovedellä Rimmin torpassa vuonna 1891. Sama tyttö on päähenkilönä Sparren maalauksessa Ensi lumi. Kyseinen suurikokoinen (91x111 cm) teos vuodelta 1891 kuuluu Ateneumin taidemuseon kokoelmiin. Se on julkaistu valokuvajäljennöksenä nimellä Päivällinen vuoden 1891 Nuori Suomi -albumissa. Kuva maalauksesta löytyy esim. kirjoista "Sammon takojat. Nuoren Suomen taiteilijat ja suomalaisuuden kuvat" s. 94. Konttinen 2001 sekä “Pinx. Maalaustaide Suomessa” s. 89. Weilin & Göös 2002 (teksti: FM Tuija Peltomaa)

Lähtöhinta

2 000 €

Vasarahinta

6 000 €
Tyttö, öljy kankaalle kiinnitetty kartonkilevylle, (1891), sign., 29x36 Aiheen historia vie kesään 1891 ja Ruoveden Visuvedelle, jossa Louis Sparre työskenteli yhdessä ystävänsä Akseli Gallen-Kallelan kanssa. Rimmin torpasta Helvetinjärveltä he löysivät pellavapäisen Iita-tytön, jonka enkelimäiset kasvot Sparre tallensi tähän maalaukseen ja josta Gallen-Kallela teki taiturimaisen lyijykynäpiirustuksensa Rimmin Iita (piirustus on kuvattu esim. kirjassa “A. Gallen-Kallela Elämä ja taide” s. 242. Okkonen 1949). Tähän maalaukseen Louis Sparre on ikuistanut Rimmin Iitan Ruovedellä Rimmin torpassa vuonna 1891. Sama tyttö on päähenkilönä Sparren maalauksessa Ensi lumi. Kyseinen suurikokoinen (91x111 cm) teos vuodelta 1891 kuuluu Ateneumin taidemuseon kokoelmiin. Se on julkaistu valokuvajäljennöksenä nimellä Päivällinen vuoden 1891 Nuori Suomi -albumissa. Kuva maalauksesta löytyy esim. kirjoista "Sammon takojat. Nuoren Suomen taiteilijat ja suomalaisuuden kuvat" s. 94. Konttinen 2001 sekä “Pinx. Maalaustaide Suomessa” s. 89. Weilin & Göös 2002 (teksti: FM Tuija Peltomaa)
Lisätiedot Tyttö, öljy kankaalle kiinnitetty kartonkilevylle, (1891), sign., 29x36 Aiheen historia vie kesään 1891 ja Ruoveden Visuvedelle, jossa Louis Sparre työskenteli yhdessä ystävänsä Akseli Gallen-Kallelan kanssa. Rimmin torpasta Helvetinjärveltä he löysivät pellavapäisen Iita-tytön, jonka enkelimäiset kasvot Sparre tallensi tähän maalaukseen ja josta Gallen-Kallela teki taiturimaisen lyijykynäpiirustuksensa Rimmin Iita (piirustus on kuvattu esim. kirjassa “A. Gallen-Kallela Elämä ja taide” s. 242. Okkonen 1949). Tähän maalaukseen Louis Sparre on ikuistanut Rimmin Iitan Ruovedellä Rimmin torpassa vuonna 1891. Sama tyttö on päähenkilönä Sparren maalauksessa Ensi lumi. Kyseinen suurikokoinen (91x111 cm) teos vuodelta 1891 kuuluu Ateneumin taidemuseon kokoelmiin. Se on julkaistu valokuvajäljennöksenä nimellä Päivällinen vuoden 1891 Nuori Suomi -albumissa. Kuva maalauksesta löytyy esim. kirjoista "Sammon takojat. Nuoren Suomen taiteilijat ja suomalaisuuden kuvat" s. 94. Konttinen 2001 sekä “Pinx. Maalaustaide Suomessa” s. 89. Weilin & Göös 2002 (teksti: FM Tuija Peltomaa)