1. Soldan-Brofeldt, Venny (1863-1945)

Isoisän opissa (Silakanperkuu), öljy kankaalle, sign., 57x87, maalattu noin 1902 - kirjallisuus: maalaus on kuvattu kirjassa "Sammon takojat. Nuoren Suomen taiteilijat ja suomalaisuuden kuvat" s. 243 (Konttinen 2001) - muu julkisuus: maalauksen kuva on julkaistu Uudessa Kuvalehdessä vuonna 1902 Venny Soldan-Brofeldtin ja Juhani Ahon mansikkapaikka löytyi Tvärminnen Toskasta, josta perhe vuokrasi vuonna 1907 viideksikymmeneksi vuodeksi eteenpäin kesänviettopaikan. Kallioiset rannat, hehkuvan sininen vesi ja taivas ovat tuttuja taiteilijan lukemattomista töistä. Toskassa Venny saattoi omistautua täysin maalaamiselle ja nauttia luomisen riemusta kesäisen luonnon keskellä. Saaristolaisaiheet olivat hänelle läheisiä; lisäksi hänen taiteessaan tapahtui värisävyn ja valon muutos entistä heleämpään suuntaan. Vennyn vuosisadan alun työt ennakoivat jo puhtaan paletin tuloa Suomenkin taidemaailmaan. Taiteilijana Venny Soldan-Brofeldt oli erityisen kiinnostunut lasten kuvaamisesta. Paitsi omia poikiaan hän maalasi mielellään myös muita lapsia, pienistä laatu- ja tunnelmakuvista suurempiin öljymaalauksiin. Hän kykeni kuvaamaan lapsen maailmaa ikään kuin sen sisältä käsin, esittäen tunnetiloja luontevasti ja herkästi. Maalauksessa isoisä istuu lapsenlapsensa kanssa rannalla ja perkaa kaloja. Taustana on meri ja muutama luoto. Tyttö seuraa kiinnostuneena isoisän työtä, vaalea letti on tuulessa pörröttynyt ja pienet kädet on ristitty syliin. Tunnelma on melkein harras ja odottava, tytön on hyvä olla isoisän kanssa. Teoksessa näkyy Vennyn ihmeellisen voimakas ja kirkas sininen; veden pinnassa, kalojen suomuissa ja tytön puvussa. (teksti: FM Johanna Lindfors)
Isoisän opissa (Silakanperkuu), öljy kankaalle, sign., 57x87, maalattu noin 1902 - kirjallisuus: maalaus on kuvattu kirjassa "Sammon takojat. Nuoren Suomen taiteilijat ja suomalaisuuden kuvat" s. 243 (Konttinen 2001) - muu julkisuus: maalauksen kuva on julkaistu Uudessa Kuvalehdessä vuonna 1902 Venny Soldan-Brofeldtin ja Juhani Ahon mansikkapaikka löytyi Tvärminnen Toskasta, josta perhe vuokrasi vuonna 1907 viideksikymmeneksi vuodeksi eteenpäin kesänviettopaikan. Kallioiset rannat, hehkuvan sininen vesi ja taivas ovat tuttuja taiteilijan lukemattomista töistä. Toskassa Venny saattoi omistautua täysin maalaamiselle ja nauttia luomisen riemusta kesäisen luonnon keskellä. Saaristolaisaiheet olivat hänelle läheisiä; lisäksi hänen taiteessaan tapahtui värisävyn ja valon muutos entistä heleämpään suuntaan. Vennyn vuosisadan alun työt ennakoivat jo puhtaan paletin tuloa Suomenkin taidemaailmaan. Taiteilijana Venny Soldan-Brofeldt oli erityisen kiinnostunut lasten kuvaamisesta. Paitsi omia poikiaan hän maalasi mielellään myös muita lapsia, pienistä laatu- ja tunnelmakuvista suurempiin öljymaalauksiin. Hän kykeni kuvaamaan lapsen maailmaa ikään kuin sen sisältä käsin, esittäen tunnetiloja luontevasti ja herkästi. Maalauksessa isoisä istuu lapsenlapsensa kanssa rannalla ja perkaa kaloja. Taustana on meri ja muutama luoto. Tyttö seuraa kiinnostuneena isoisän työtä, vaalea letti on tuulessa pörröttynyt ja pienet kädet on ristitty syliin. Tunnelma on melkein harras ja odottava, tytön on hyvä olla isoisän kanssa. Teoksessa näkyy Vennyn ihmeellisen voimakas ja kirkas sininen; veden pinnassa, kalojen suomuissa ja tytön puvussa. (teksti: FM Johanna Lindfors)

Huutokauppa päättyi

Vasarahinta

25 000 €

Lähtöhinta

10 000 €
Isoisän opissa (Silakanperkuu), öljy kankaalle, sign., 57x87, maalattu noin 1902 - kirjallisuus: maalaus on kuvattu kirjassa "Sammon takojat. Nuoren Suomen taiteilijat ja suomalaisuuden kuvat" s. 243 (Konttinen 2001) - muu julkisuus: maalauksen kuva on julkaistu Uudessa Kuvalehdessä vuonna 1902 Venny Soldan-Brofeldtin ja Juhani Ahon mansikkapaikka löytyi Tvärminnen Toskasta, josta perhe vuokrasi vuonna 1907 viideksikymmeneksi vuodeksi eteenpäin kesänviettopaikan. Kallioiset rannat, hehkuvan sininen vesi ja taivas ovat tuttuja taiteilijan lukemattomista töistä. Toskassa Venny saattoi omistautua täysin maalaamiselle ja nauttia luomisen riemusta kesäisen luonnon keskellä. Saaristolaisaiheet olivat hänelle läheisiä; lisäksi hänen taiteessaan tapahtui värisävyn ja valon muutos entistä heleämpään suuntaan. Vennyn vuosisadan alun työt ennakoivat jo puhtaan paletin tuloa Suomenkin taidemaailmaan. Taiteilijana Venny Soldan-Brofeldt oli erityisen kiinnostunut lasten kuvaamisesta. Paitsi omia poikiaan hän maalasi mielellään myös muita lapsia, pienistä laatu- ja tunnelmakuvista suurempiin öljymaalauksiin. Hän kykeni kuvaamaan lapsen maailmaa ikään kuin sen sisältä käsin, esittäen tunnetiloja luontevasti ja herkästi. Maalauksessa isoisä istuu lapsenlapsensa kanssa rannalla ja perkaa kaloja. Taustana on meri ja muutama luoto. Tyttö seuraa kiinnostuneena isoisän työtä, vaalea letti on tuulessa pörröttynyt ja pienet kädet on ristitty syliin. Tunnelma on melkein harras ja odottava, tytön on hyvä olla isoisän kanssa. Teoksessa näkyy Vennyn ihmeellisen voimakas ja kirkas sininen; veden pinnassa, kalojen suomuissa ja tytön puvussa. (teksti: FM Johanna Lindfors)
Lisätiedot Isoisän opissa (Silakanperkuu), öljy kankaalle, sign., 57x87, maalattu noin 1902 - kirjallisuus: maalaus on kuvattu kirjassa "Sammon takojat. Nuoren Suomen taiteilijat ja suomalaisuuden kuvat" s. 243 (Konttinen 2001) - muu julkisuus: maalauksen kuva on julkaistu Uudessa Kuvalehdessä vuonna 1902 Venny Soldan-Brofeldtin ja Juhani Ahon mansikkapaikka löytyi Tvärminnen Toskasta, josta perhe vuokrasi vuonna 1907 viideksikymmeneksi vuodeksi eteenpäin kesänviettopaikan. Kallioiset rannat, hehkuvan sininen vesi ja taivas ovat tuttuja taiteilijan lukemattomista töistä. Toskassa Venny saattoi omistautua täysin maalaamiselle ja nauttia luomisen riemusta kesäisen luonnon keskellä. Saaristolaisaiheet olivat hänelle läheisiä; lisäksi hänen taiteessaan tapahtui värisävyn ja valon muutos entistä heleämpään suuntaan. Vennyn vuosisadan alun työt ennakoivat jo puhtaan paletin tuloa Suomenkin taidemaailmaan. Taiteilijana Venny Soldan-Brofeldt oli erityisen kiinnostunut lasten kuvaamisesta. Paitsi omia poikiaan hän maalasi mielellään myös muita lapsia, pienistä laatu- ja tunnelmakuvista suurempiin öljymaalauksiin. Hän kykeni kuvaamaan lapsen maailmaa ikään kuin sen sisältä käsin, esittäen tunnetiloja luontevasti ja herkästi. Maalauksessa isoisä istuu lapsenlapsensa kanssa rannalla ja perkaa kaloja. Taustana on meri ja muutama luoto. Tyttö seuraa kiinnostuneena isoisän työtä, vaalea letti on tuulessa pörröttynyt ja pienet kädet on ristitty syliin. Tunnelma on melkein harras ja odottava, tytön on hyvä olla isoisän kanssa. Teoksessa näkyy Vennyn ihmeellisen voimakas ja kirkas sininen; veden pinnassa, kalojen suomuissa ja tytön puvussa. (teksti: FM Johanna Lindfors)