303. Olli Lyytikäinen (1949-1987)*

H.C.Andersen

tussi, sign. 1971, Olli Lyytikäisen uskomattoman rikas ja vivahteikas kuvamaailma on suomalaisessa ja pohjoismaisessa taidehistoriassa aivan uniikki ja tämän on innostunut yleisö saanut kokea isossa näyttelyssä, joka oli esillä kolmessa eri museossa. Edes mahdollisuus kokea tämä on ollut etuoikeus, koska Lyytikäisen esineiden kerääminen näyttelyä varten on kovan työn takana. Useimmat teokset ovat pieninä erinä eri kerälijöiden luona. Omistajat ovat usein pitkäaikaisia ja teokset muistuttavat heitä kaikkien omista suhteista tähän kiehtovaan taiteilijaan ja hänen maagiseen maailmaansa. Suurin osa esineistä ovat näyttelyiden välissä piilossa suurelta yleisöltä ja harvat tulevat myyntiin. Kuka haluaa erota arvokkaan oivalluksen tärkeään lähteeseen? Olli Lyytikäisen kuvamaailma on täynnä dramaattista ymmärrystä ja sisältää suuren rekisterin inhimillisiä tunteita, josta nousee esiin jotain aikaisemmin piilossa ollutta, huikaisevassa esitysmuodossa. Tasoja on monia ja intensiteetti on omaa luokkaansa. Tämä tarkoittaa, minun mielestäni, että esineiden sisäinen tarkoitus nousee esille vasta pidemmän seurustelun jälkeen. Taulun ollessa seinällä kehittyy pikkuhiljaa tarkoituksenomainen ja rikastuttava viestintä, joka täydentyy kun teos on osaa omaa sielunmaisemaa. Useimmat jotka tunsivat Lyytikäisen ja omistavat hänen teoksiaan kokevat tämän erikoisen suhteen häneen. Tämä teos, ”H.C.Andersen”, joka nyt on tullut markkinoille, on minulle tuttu vieraillessani hänen studiossaan. Teos on hänen klassisen aikansa (noin 1969-78) peruja, jolloin hänen kuvamaailmansa oli täynnä erikoisia ja outoja persoonallisuuksia, jotka olivat taidokkaasti ja tarkasti toteutettu. Myös tässä aikaisessa tuotannossa ”H.C. Andersen” on täysin uniikki teos oman tarinansa ja totuutensa puitteissa. Me näemme hyvin lyyrisen kokonaisuuden, pienen pojan joka ritsa kädessään seisoo kannon vieressä ja katsoo vuoren näköistä pilvimuodostelmaa. Kannolla on silmät, jotka lähemmin tarkasteltuna näyttävät rinnoilta. Juuret viittaavat siihen, että kanto on inhimillinen olento, joka patteettisesti siinä istua kököttää. Tässä on todellakin mahdollisuuksia eri tulkintoihin, ihan niin kuin H.C. Anderssenin tyylissä tai psykoanalyysissä. Stilistisesti teos on sukua tateilijan teokseen Nietschestä poikana. Tästä teoksesta tuli Elomiesten johtohahmo kun ryhmä esitteli ”Adhesiiviset Perikuvat” vuonna 1977 Tukholman Moderna Museetissa. Tapahtuma, joka kaikui pitkään. Olli Lyytikäinen on tänään hieman paremmin tunnettu, mutta meille ihailijoille hänelle ei vielä ole suotu sitä kansainvälistä läpimurtoa, joka hänelle kuuluu. Teksti: J.O. Mallander  , 51,5x41

Huutokauppa päättyi 25.05.2016

Vasarahinta 10 000 €

Lähtöhinta

5 000 €

Olli Lyytikäisen uskomattoman rikas ja vivahteikas kuvamaailma on suomalaisessa ja pohjoismaisessa taidehistoriassa aivan uniikki ja tämän on innostunut yleisö saanut kokea isossa näyttelyssä, joka oli esillä kolmessa eri museossa.

Edes mahdollisuus kokea tämä on ollut etuoikeus, koska Lyytikäisen esineiden kerääminen näyttelyä varten on kovan työn takana. Useimmat teokset ovat pieninä erinä eri kerälijöiden luona. Omistajat ovat usein pitkäaikaisia ja teokset muistuttavat heitä kaikkien omista suhteista tähän kiehtovaan taiteilijaan ja hänen maagiseen maailmaansa. Suurin osa esineistä ovat näyttelyiden välissä piilossa suurelta yleisöltä ja harvat tulevat myyntiin.

Kuka haluaa erota arvokkaan oivalluksen tärkeään lähteeseen?

Olli Lyytikäisen kuvamaailma on täynnä dramaattista ymmärrystä ja sisältää suuren rekisterin inhimillisiä tunteita, josta nousee esiin jotain aikaisemmin piilossa ollutta, huikaisevassa esitysmuodossa. Tasoja on monia ja intensiteetti on omaa luokkaansa.

Tämä tarkoittaa, minun mielestäni, että esineiden sisäinen tarkoitus nousee esille vasta pidemmän seurustelun jälkeen. Taulun ollessa seinällä kehittyy pikkuhiljaa tarkoituksenomainen ja rikastuttava viestintä, joka täydentyy kun teos on osaa omaa sielunmaisemaa. Useimmat jotka tunsivat Lyytikäisen ja omistavat hänen teoksiaan kokevat tämän erikoisen suhteen häneen.

Tämä teos, ”H.C.Andersen”, joka nyt on tullut markkinoille, on minulle tuttu vieraillessani hänen studiossaan. Teos on hänen klassisen aikansa (noin 1969-78) peruja, jolloin hänen kuvamaailmansa oli täynnä erikoisia ja outoja persoonallisuuksia, jotka olivat taidokkaasti ja tarkasti toteutettu.

Myös tässä aikaisessa tuotannossa ”H.C. Andersen” on täysin uniikki teos oman tarinansa ja totuutensa puitteissa. Me näemme hyvin lyyrisen kokonaisuuden, pienen pojan joka ritsa kädessään seisoo kannon vieressä ja katsoo vuoren näköistä pilvimuodostelmaa. Kannolla on silmät, jotka lähemmin tarkasteltuna näyttävät rinnoilta. Juuret viittaavat siihen, että kanto on inhimillinen olento, joka patteettisesti siinä istua kököttää.

Tässä on todellakin mahdollisuuksia eri tulkintoihin, ihan niin kuin H.C. Anderssenin tyylissä tai psykoanalyysissä. Stilistisesti teos on sukua tateilijan teokseen Nietschestä poikana. Tästä teoksesta tuli Elomiesten johtohahmo kun ryhmä esitteli ”Adhesiiviset Perikuvat” vuonna 1977 Tukholman Moderna Museetissa. Tapahtuma, joka kaikui pitkään.

Olli Lyytikäinen on tänään hieman paremmin tunnettu, mutta meille ihailijoille hänelle ei vielä ole suotu sitä kansainvälistä läpimurtoa, joka hänelle kuuluu.

Teksti: J.O. Mallander

 

Aihe H.C.Andersen
Tekniikka tussi
Signeerattu Kyllä
Sign. 1971
Korkeus 51,5
Leveys 41
Lisätiedot

Olli Lyytikäisen uskomattoman rikas ja vivahteikas kuvamaailma on suomalaisessa ja pohjoismaisessa taidehistoriassa aivan uniikki ja tämän on innostunut yleisö saanut kokea isossa näyttelyssä, joka oli esillä kolmessa eri museossa.

Edes mahdollisuus kokea tämä on ollut etuoikeus, koska Lyytikäisen esineiden kerääminen näyttelyä varten on kovan työn takana. Useimmat teokset ovat pieninä erinä eri kerälijöiden luona. Omistajat ovat usein pitkäaikaisia ja teokset muistuttavat heitä kaikkien omista suhteista tähän kiehtovaan taiteilijaan ja hänen maagiseen maailmaansa. Suurin osa esineistä ovat näyttelyiden välissä piilossa suurelta yleisöltä ja harvat tulevat myyntiin.

Kuka haluaa erota arvokkaan oivalluksen tärkeään lähteeseen?

Olli Lyytikäisen kuvamaailma on täynnä dramaattista ymmärrystä ja sisältää suuren rekisterin inhimillisiä tunteita, josta nousee esiin jotain aikaisemmin piilossa ollutta, huikaisevassa esitysmuodossa. Tasoja on monia ja intensiteetti on omaa luokkaansa.

Tämä tarkoittaa, minun mielestäni, että esineiden sisäinen tarkoitus nousee esille vasta pidemmän seurustelun jälkeen. Taulun ollessa seinällä kehittyy pikkuhiljaa tarkoituksenomainen ja rikastuttava viestintä, joka täydentyy kun teos on osaa omaa sielunmaisemaa. Useimmat jotka tunsivat Lyytikäisen ja omistavat hänen teoksiaan kokevat tämän erikoisen suhteen häneen.

Tämä teos, ”H.C.Andersen”, joka nyt on tullut markkinoille, on minulle tuttu vieraillessani hänen studiossaan. Teos on hänen klassisen aikansa (noin 1969-78) peruja, jolloin hänen kuvamaailmansa oli täynnä erikoisia ja outoja persoonallisuuksia, jotka olivat taidokkaasti ja tarkasti toteutettu.

Myös tässä aikaisessa tuotannossa ”H.C. Andersen” on täysin uniikki teos oman tarinansa ja totuutensa puitteissa. Me näemme hyvin lyyrisen kokonaisuuden, pienen pojan joka ritsa kädessään seisoo kannon vieressä ja katsoo vuoren näköistä pilvimuodostelmaa. Kannolla on silmät, jotka lähemmin tarkasteltuna näyttävät rinnoilta. Juuret viittaavat siihen, että kanto on inhimillinen olento, joka patteettisesti siinä istua kököttää.

Tässä on todellakin mahdollisuuksia eri tulkintoihin, ihan niin kuin H.C. Anderssenin tyylissä tai psykoanalyysissä. Stilistisesti teos on sukua tateilijan teokseen Nietschestä poikana. Tästä teoksesta tuli Elomiesten johtohahmo kun ryhmä esitteli ”Adhesiiviset Perikuvat” vuonna 1977 Tukholman Moderna Museetissa. Tapahtuma, joka kaikui pitkään.

Olli Lyytikäinen on tänään hieman paremmin tunnettu, mutta meille ihailijoille hänelle ei vielä ole suotu sitä kansainvälistä läpimurtoa, joka hänelle kuuluu.

Teksti: J.O. Mallander

 

Lunastus

viiden (5) arkipäivän sisään osoitteessa Tehtaankatu 36, Helsinki. Huutokauppapäivän lisäksi arkisin klo 11-17 ja huutokauppaviikon ensimmäisenä lauantaina klo 11-15. 
Lue lisää täältä. Lunastusajan umpeuduttua perimme säilytysmaksun, joka on 5 €/kohde/arkipäivä (isokokoiset kohteet 10 €/kohde/arkipäivä).