424. Hanna Rönnberg (1862-1946)*

Äiti ja lapsi

öljy, sign. 1890, Hanna Rönnberg (1860-1946) kuului ensimmäisiin taiteilijoihin, jotka liittyivät Victor Westerholmin kesällä 1886 perustamaan Önningebyn taiteilijasiirtokuntaan Ahvenanmaalla. Rönnberg oli kasvanut Helsingissä ja saatuaan taideoppia ensin kotikaupungissaan, jatkoi vuosina 1881-1885 opiskelua Tukholman kuninkaallisessa taideakatemiassa. Myöhemmin Rönnberg matkusti myös Pariisiin ja opiskeli niin Academie Julianissa kuin Academie Colarossissakin. Syksyn 1888 hän vietti Tanskan tunnetussa taiteilijasiirtokunnassa Skagenissa. Seuraavana vuonna Rönnberg oli suunnitellut palaavansa jälleen Skageniin, mutta suuntasikin sen sijaan Ahvenanmaalle. Samana talvena useat taiteilijat viihtyivät Önningebyssä (mm. J.A.G. Acke ja Elin Danielson) ja Hanna Rönnberg kirjoitti 9. joulukuuta päivätyssä kirjeessään Eva Topeliukselle: ”Niin, nyt tulee joulu, on aika hauskaa viettää sitä maalla, jossa se tuntuu oikeanlaiselta. Olen tuuminut hankkia kuusen ja kutsua muut luokseni jouluaatoksi.” Pari viikkoa myöhemmin (19.1.1890) Hanna kirjoitti jälleen Evalle: ”Nyt olemme kaikki Jumalan kiitos hyvinvoivia ja kovasti työntouhussa. Acke taistelee sen nuottitaulun kanssa. Elin Mattaksen isoäidin ja kahden tenavan kanssa---. Niin, ja minä – minä työstän myös kuvaa äidistä ja tämän pienokaisesta, joka on toki pikkuisen isompi kuin Elinin oma.” Hanna Rönnbergin maalaus ”Äiti syöttää pienokaistaan” on maalattu Önningebyssä, siirtokunnan keskeisimpänä aikana. Rönnberg kuvaa nuorta talonpoikaisnaista, joka istuu räsymatolla ja syöttää pientä poikaansa. Aihe ei ollut taiteilijalle uusi – hän oli työstänyt samankaltaista motiivia jo Skagenissa syksyllä 1888. Rönnberg inspiroitui usein taiteilijaystävistään ja kyseisessä Skagenissa tehdyssä maalauksessa oli nähtävissä vaikutteita Anna Ancherin taiteesta. Önningebyssä varsinkin Elin Danielson kuvasi töissään naisia ja lapsia.  Rönnbergin maalauksessa ikkunan alaosa on vain aavistus, mutta sisään tulviva valo määrittelee koko teosta. Huone on spartalaisen yksinkertaisesti sisustettu, kokoontaitettavine pöytineen ja vuoteineen. Äiti on kuvattu vastavalossa, joka luo aurankaltaiset ääriviivat ja antaa teokselle melkein uskonnollisen sävyn. Maalaus on harvinaisuus ja kuuluu ehdottomasti Rönnbergin tärkeimpiin töihin Önningebyn ensimmäisiltä vuosilta. (Teksti: Kjell Ekström)  , 58x70

Lähtöhinta

45 000 €

Vasarahinta

62 000 €

Hanna Rönnberg (1860-1946) kuului ensimmäisiin taiteilijoihin, jotka liittyivät Victor Westerholmin kesällä 1886 perustamaan Önningebyn taiteilijasiirtokuntaan Ahvenanmaalla. Rönnberg oli kasvanut Helsingissä ja saatuaan taideoppia ensin kotikaupungissaan, jatkoi vuosina 1881-1885 opiskelua Tukholman kuninkaallisessa taideakatemiassa. Myöhemmin Rönnberg matkusti myös Pariisiin ja opiskeli niin Academie Julianissa kuin Academie Colarossissakin. Syksyn 1888 hän vietti Tanskan tunnetussa taiteilijasiirtokunnassa Skagenissa. Seuraavana vuonna Rönnberg oli suunnitellut palaavansa jälleen Skageniin, mutta suuntasikin sen sijaan Ahvenanmaalle. Samana talvena useat taiteilijat viihtyivät Önningebyssä (mm. J.A.G. Acke ja Elin Danielson) ja Hanna Rönnberg kirjoitti 9. joulukuuta päivätyssä kirjeessään Eva Topeliukselle: ”Niin, nyt tulee joulu, on aika hauskaa viettää sitä maalla, jossa se tuntuu oikeanlaiselta. Olen tuuminut hankkia kuusen ja kutsua muut luokseni jouluaatoksi.” Pari viikkoa myöhemmin (19.1.1890) Hanna kirjoitti jälleen Evalle: ”Nyt olemme kaikki Jumalan kiitos hyvinvoivia ja kovasti työntouhussa. Acke taistelee sen nuottitaulun kanssa. Elin Mattaksen isoäidin ja kahden tenavan kanssa---. Niin, ja minä – minä työstän myös kuvaa äidistä ja tämän pienokaisesta, joka on toki pikkuisen isompi kuin Elinin oma.”

Hanna Rönnbergin maalaus ”Äiti syöttää pienokaistaan” on maalattu Önningebyssä, siirtokunnan keskeisimpänä aikana. Rönnberg kuvaa nuorta talonpoikaisnaista, joka istuu räsymatolla ja syöttää pientä poikaansa. Aihe ei ollut taiteilijalle uusi – hän oli työstänyt samankaltaista motiivia jo Skagenissa syksyllä 1888. Rönnberg inspiroitui usein taiteilijaystävistään ja kyseisessä Skagenissa tehdyssä maalauksessa oli nähtävissä vaikutteita Anna Ancherin taiteesta. Önningebyssä varsinkin Elin Danielson kuvasi töissään naisia ja lapsia. 

Rönnbergin maalauksessa ikkunan alaosa on vain aavistus, mutta sisään tulviva valo määrittelee koko teosta. Huone on spartalaisen yksinkertaisesti sisustettu, kokoontaitettavine pöytineen ja vuoteineen. Äiti on kuvattu vastavalossa, joka luo aurankaltaiset ääriviivat ja antaa teokselle melkein uskonnollisen sävyn. Maalaus on harvinaisuus ja kuuluu ehdottomasti Rönnbergin tärkeimpiin töihin Önningebyn ensimmäisiltä vuosilta.

(Teksti: Kjell Ekström)

 

Aihe Äiti ja lapsi
Tekniikka öljy
Signeerattu Kyllä
Sign. 1890
Korkeus 58
Leveys 70
Lisätiedot

Hanna Rönnberg (1860-1946) kuului ensimmäisiin taiteilijoihin, jotka liittyivät Victor Westerholmin kesällä 1886 perustamaan Önningebyn taiteilijasiirtokuntaan Ahvenanmaalla. Rönnberg oli kasvanut Helsingissä ja saatuaan taideoppia ensin kotikaupungissaan, jatkoi vuosina 1881-1885 opiskelua Tukholman kuninkaallisessa taideakatemiassa. Myöhemmin Rönnberg matkusti myös Pariisiin ja opiskeli niin Academie Julianissa kuin Academie Colarossissakin. Syksyn 1888 hän vietti Tanskan tunnetussa taiteilijasiirtokunnassa Skagenissa. Seuraavana vuonna Rönnberg oli suunnitellut palaavansa jälleen Skageniin, mutta suuntasikin sen sijaan Ahvenanmaalle. Samana talvena useat taiteilijat viihtyivät Önningebyssä (mm. J.A.G. Acke ja Elin Danielson) ja Hanna Rönnberg kirjoitti 9. joulukuuta päivätyssä kirjeessään Eva Topeliukselle: ”Niin, nyt tulee joulu, on aika hauskaa viettää sitä maalla, jossa se tuntuu oikeanlaiselta. Olen tuuminut hankkia kuusen ja kutsua muut luokseni jouluaatoksi.” Pari viikkoa myöhemmin (19.1.1890) Hanna kirjoitti jälleen Evalle: ”Nyt olemme kaikki Jumalan kiitos hyvinvoivia ja kovasti työntouhussa. Acke taistelee sen nuottitaulun kanssa. Elin Mattaksen isoäidin ja kahden tenavan kanssa---. Niin, ja minä – minä työstän myös kuvaa äidistä ja tämän pienokaisesta, joka on toki pikkuisen isompi kuin Elinin oma.”

Hanna Rönnbergin maalaus ”Äiti syöttää pienokaistaan” on maalattu Önningebyssä, siirtokunnan keskeisimpänä aikana. Rönnberg kuvaa nuorta talonpoikaisnaista, joka istuu räsymatolla ja syöttää pientä poikaansa. Aihe ei ollut taiteilijalle uusi – hän oli työstänyt samankaltaista motiivia jo Skagenissa syksyllä 1888. Rönnberg inspiroitui usein taiteilijaystävistään ja kyseisessä Skagenissa tehdyssä maalauksessa oli nähtävissä vaikutteita Anna Ancherin taiteesta. Önningebyssä varsinkin Elin Danielson kuvasi töissään naisia ja lapsia. 

Rönnbergin maalauksessa ikkunan alaosa on vain aavistus, mutta sisään tulviva valo määrittelee koko teosta. Huone on spartalaisen yksinkertaisesti sisustettu, kokoontaitettavine pöytineen ja vuoteineen. Äiti on kuvattu vastavalossa, joka luo aurankaltaiset ääriviivat ja antaa teokselle melkein uskonnollisen sävyn. Maalaus on harvinaisuus ja kuuluu ehdottomasti Rönnbergin tärkeimpiin töihin Önningebyn ensimmäisiltä vuosilta.

(Teksti: Kjell Ekström)