Huomenna se on jälleen täällä.

Kun minulta kysytään, mikä on työssäni hauskinta, on vastaus helppo. Huutokauppapäivä.

 

                           

 

Silloin myydään ja ostetaan. Silloin on kiire, vauhti ja ilo. Tahti on nopea, ja kun sali innostuu huutokilpaan, maltan tuskin pysyä nahoissani. Ilmeisesti kilpailussa on jotain automaattisesti ihmismieltä sytyttävää, sillä monet ostajatkin väittävät samaa. Parhaimmillaan innostus on jotain käsinkosketeltavaa.

Huutokauppapäivä alkaa aikaisin. Haluan olla toimistolla ajoissa, jotta voin rauhassa käydä läpi ennakkotarjouksia ja varmistaa, että asiakkaiden kyselyihin ja kuntoraporttipyyntöihin on vastattu. Yhtään vähempiarvoisena kannustimena ei toimi firmassamme voimassaoleva pysyvä veto: paras työntekijä on se, joka saapuu huutokauppapäivänä ensimmäisenä töihin.

Ennakkotarjousten läpikäyminen ja yleiset valmistelevat työt vievät sopivasti aikaa, ja kello lyö 11 ennen kuin arvaankaan. Missä on vasara? Onhan meklarinkoroke kunnossa? Työnjako kerrataan vielä viimeiseksi. Kuka aloittaa meklaamisen, kuka toimii kakkosmeklarina eli hoitaa kirjalliset ennakkotarjoukset ja kuka istuu sihteerinä? Ovatko puhelimet kunnossa ja kestääkö ääni?

Huutonumeroita on jaettu jo ennen kello yhtätoista ja niitä buukataan parhaillaan; työ jatkuu läpi koko huutokaupan. Asiakkaat etsivät sopivia istumapaikkoja ja selailevat luetteloa. Moni laskee, milloin tulee se tietty, kiinnostava kohde. Yleensä meklari vasaroi menemään noin sadan numeron tuntivauhtia. Tämä kuitenkin on vain suuntaa-antava arvio, voimme mennä huomattavasti hitaamminkin.

 

               

 

Ja sitä toivonkin. Että kaikilla on aikaa keskittyä tärkeän kohteensa huutamiseen. Että rytmi on kuitenkin samalla mukaansatempaava, eikä laahaa perässä. Meklari toimii kapellimestarina, jota seuraa erityisesti kakkosmeklari – siis tässä tapauksessa eräänlainen konserttimestari. Toivon myös, että huutajien antamat merkit ovat tarpeeksi selviä. Korokkeelta saattaa olla hieman vaikeaa huomata, mikä kulmakarvan nosto tarkoittaa hinnan nostoa.

Istahdan paikalleni, odotan meklarin tervetulotoivotusta ja nostan kynäni esiin. Päivä sihteerinä alkakoon. Onnea matkaan, toivotan mielessäni sellaisille teoksille, joihin itse olen ehtinyt jo kiintyä. 

Tervetuloa huutamaan!

 

P.S. Muistilistaksi:

- Tarkista luettelosta, milloin kiinnostava kohde tulee myyntiin. Sinun ei tarvitse istua alusta loppuun, ellet sitten halua niin.

 

- Saapuessasi Bulevardille ota huutonumero. Näin kirjaudut huutajaksi. Ilman huutonumeroa emme voi rekisteröidä sinulle huutoa.

 

- Mikäli jätät ennakkotarjouksen, tulee se toimittaa meille viimeistään 24 tuntia ennen huutokaupan alkua. Samoin tulee toimia puhelinhuutomahdollisuuden kanssa. Järjestämme mielellämme sinulle puhelinlinjan, mutta sen hoitaminen ei ole mahdollista enää viittä minuuttia ennen huutokaupan alkua. 

 

- Meklari korottaa tarjouksia. Sinun ei siis itse tarvitse huudella lukuja, vaan nostamalla huutonumeroasi osallistut huutoon. Kannattaa pitää mielessä, että ennakkoon jätetty samansuuruinen tarjous voittaa. Mikäli siis kakkosmeklari ilmoittaa saman summan, kuin itse korotit, joudut vielä korottamaan tarjoustasi hieman. Ellet halua hävitä.

 

- Onnistuneen huudon jälkeen voit maksaa ostoksesi heti toimistollamme. Näin saat myös esineet mukaasi. Lunastusta on jäljellä vielä ensi viikko.

 

- Huutokauppaetiketissä muiden ennakkotarjoukset eivät ole nähtävilläsi. Me toimimme edelleen perinteiseen tapaan ja siis luottamuksellisesti. Myöskään esineiden mahdolliset valvotut hinnat (jonka alle esineitä ei myydä) eivät ole julkista tietoa. Saat tietää muiden tarjouksista vasta kyseisen kohteen huudon aikana. Tämä tietysti lisää koko myynnin jännittävyyttä ja yllätyksellisyyttä, sekä sulkee pois vedätyksen mahdollisuuden.

 

- Esine on myyty juuri sinulle, kun meklari ilmoittaa "Ensimmäinen, toinen ja kolmas kerta", pamauttaa alas vasaransa ja ilmoittaa ääneen sinun huutonumerosi.

 

- Tärkeintä on, että olet itse varma siitä, mihin asti olet valmis huutamaan. Kilpailu voi välillä yllättää. Mutta kun pitää esineestä, kannattaa muistaa, että sen myyntihetki on nyt - ei suinkaan joskus toisella kertaa.

 

(Johanna Lindfors)