Brysselissä 1854 syntynyt Alfred William Finch edustaa kansallisromanttista suomalaisuutta parhaimmillaan. Brysselin taideakatemiassa opiskellut Finch irroittautui varhain varsinaisesta akatemiataiteen perinteestä ja kiinnostui uudesta, hurjaksi luokitellusta taidesuuntauksesta, neoimpressionismista. Samoin luonnontiede sekä väri- ja muoto-oppi innostivat herraa. Pelkällä taiteilulla ei elänyt: vasta-avioitunut Finch päätyi toimimaan koristemaalarina 1890-luvun Bochin fajanssitehtaassa, jossa hän pääsi tutustumaan myös keramiikan tekoon.

 

                    

 

Keramiikkataituriksi kehittynyt Finch saapui Suomeen 1897 ystävänsä kreivi Louis Sparren kutsumana. Finchistä tuli Porvooseen pystytetyn Iris-tehtaan johtaja. Suomessa hän alkoi käyttää punasavea, joka oli aivan uudenlainen materiaali hänelle, perinteiseen valkosaveen tottuneelle suunnittelijalle. Finch kuitenkin vakuuttui punasaven ominaisuuksista ja loppu onkin suomalaisen muotoilun historiaa.

 

A.W. Finchin esineiden perusta on englantilaisessa Arts & Crafts-liikkeessä, ja orgaanisten kasviaiheiden tuntemuksessa. Hänen suunnitelmissaan muodot ovat kuitenkin saaneet selvästi pohjoismaisemman leiman – belgialaisten käsien kautta. Tänään Finchin huikeat, aikaansa edellä olevat luomukset ovat keräilijöiden suosiossa, ja edustavat nimenomaan suomalaista designia.

 

Tehtaankadun helmikuun huutokaupassa on 24.2. myynnissä kaksi kiinnostavaa Finchin keramiikkatyötä. Luetteloon voit tutustua ensi viikosta alkaen.

 

(Johanna Lindfors)